wtorek, 7 czerwca 2011

Komendy - czyli jak wychować swojego psa .

Gdy nasz wyczekany czworonożny wreszcie trafia do naszego domu cieszymy się niemiłosiernie . Lecz czasami zapominamy ( wybierając czworonoga ) , że psa trzeba wychować , aby był dobrym towarzyszem . Amoor ani Bryza nie są idealni , lecz ćwiczymy nad tym . Na sam początek radzę nauczyć psa komendy ' siad ' , ' leżeć ' , ' siad-zostań ' , ' nie wolno ' . Te komendy nam się bardzo przydadzą . Moim zdaniem psa najlepiej szkolić poprzez smakołyk . Są też szkolenia pozytywne , klikierowe , ale ja na razie stosuje szkolenie poprzez smakołyk . W najbliższy czas zaczniemy ćwiczyć z klikierem . Teraz opiszę każdą komendę po kolei a potem pochwalę się co umieją moje psiaki ; ) .


" Siad " 


Na początku stawiamy psa przed sobą , bierzemy smakołyk i mówimy opanowanym , spokojnym głosem ' siad ' i podsuwamy smakołyk pod psa . On chcąc dostać smakołyk , momentalnie usiądzie . Wtedy go nagradzamy . Próbujemy tak kilka razy . Po paru próbach próbujemy nie pomagać psu . Wymawiamy komendę ' siad ' i czekamy na reakcję . Jeśli pies usiądzie mamy pół sukcesu za sobą . Kolejne pół to utrwalenie tego u psa .
Tę komendę można próbować , gdy pies nie reaguje na ' nie wolno ' . Gdy nas np . gryzie mówimy ' siad ' a , gdy usiądzie nagradzamy go . Powtarzamy do skutku .


" Leżeć "


Ćwiczymy z psem kolejną komendę , gdy już w 100 % opanuje pierwszą . Nie mieszajmy psu w głowie ! A więc bierzemy smakołyk i każemy psu usiąść . Smakołyk kładziemy trochę na ziemi i przesuwamy do przodu . Wymawiamy komendę ' leżeć ' . Pies powinien odruchowo się położyć jeśli tego nie zrobi pomagamy mu . Nagradzamy psa za dobrze wykonaną komendę . Ćwiczymy kilka razy , aż pies ją choć trochę opanuje .


" Siad - zostań "


Dość prosta komenda , gdy pies opanuje już siad . A więc każemy psu usiąść , gdy to zrobi wymawiamy ' siad-zostań ' i odchodzimy od psa . Gdy pies się nie ruszy nagradzamy go , gdy jednak się poruszy znów wymawiamy ' siad ' . Zacznijmy od małych odległości potem coraz większych . aż wreszcie znikajmy na kilka minut . Pamiętam jak pies mego brata miał to opanowane do perfekcji mógł siedzieć nawet 5 minut ^^ .


" Nie wolno "


Komenda bardzo przydatna o czym się przekonałam . Gdy pies na gryzie , lub coś rusza , wącha mówimy dość twardo ' nie wolno ' i odsuwamy psa . Gdy on się odsunie i choć chwilę nie będzie nic robił nagradzamy go . Powtarzamy kiedy tylko się da !


To na razie wszystkie umiejętności , które powinien umieć każdy pies . Ale pamiętajmy by nie ćwiczyć z psem dłużej niż 10 - 15 minut dziennie , aby się nie znudził ! A teraz jak obiecałam pochwalę się komendami które umieją moje psy ^^ .


Amoor :
Siad ,
Leżeć ,
Siad - zostań .
Daj głos ,
Daj łapę ( w połowie ) ,
Obrót ( w połowie ) ,
Bierz bandziora ,
Turlaj się.
Siad ( do zapięcia smyczy ) - umie tą już tak dobrze , że jak biorę smycz sam siada .


Bryza :
Siad , 
Leżeć ,
Siad - zostań ,
Leżeć - zostań ,
Atak ,
Daj Łapę ,
Zdechł pies ( ćwiczymy ) ,
Stój ,
Puść ,
Przynieś ,
Szukaj .
( Bryze w połowie szkolił mój brat ) .






8 komentarzy:

  1. Fajny post, te komendy się przydadzą jak ktoś nie wie jak nauczyć psa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawie opisane komendy.Krok po kroku.
    Również uczę komend Hexę na smakołyki ,kupiłam klikier ,ale jeszcze ani razu go nie użyłam.Może czas zacząć. ; )
    Pozdrawiam ; **

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja swoją psinę nie uczyłam komendy "Daj Głos" bo pinczery to "cwana bestia" i potem by mi szczekała non stop hehe.
    Moja psina umie trochę wiecej komend ,ale to wiesz kwestia wprawy itd..

    A co robi Amoor na komendę "bierz bandziora" ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesujący i bardzo ciekawy blog .

    OdpowiedzUsuń
  5. Hey

    Bardzo ciekawy post.
    Mój Cody umie ponad 25 komend i jest to bardzo przydatne w życiu codziennym. Na serio nie wyobrażam sobie ,że np. nie umie siad ,albo przynieś.

    Szkolenie jest bardzo przydatne dlatego tutaj apeluję SZKOLCIE SWOJE PUPILKI.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Naprawdę dobry bloog . Dziękuję że mi go poleciłaś na zapytaj.com :)
    Mój westik będzie korzystał z tego blooczka ,a ja nauczę go komend :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super post ^^ przyda mi sie ^^ ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. My z Betty uczyłyśmy się właśnie aportować, jakieś prostsze sztuczki w zamian za smakołyki z Glonojada. Świetna zabawa, bo przyznam że mam mało czasu dla pieska, dużo pracuje i nudzi się gdy zostaje sam, a wtedy było śmiechu, jak piesek skupiał się na ciasteczkach :D Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń